Verhuizen Algemeen

informatie over verhuizen naar Egypte

Het valt niet mee, in eerste instantie om verhuizers te vinden die je informatie kunnen/willen geven over invoerrechten en dergelijke.

Via Gina kreeg ik het adres van Cleve & Zonen Verhuizingen te Rotterdam (010-4284600 Marcel Dees), die me prettig te woord stond en me deze informatie verstrekte: Kosten per m3 € 120, de diesel kost € 3 per kuub. Daarnaast zijn er laadkosten van 35 euro per 100 kg. en zijn er nog wat andere kosten van 75 euro. Met hen ben ik in zee gegaan, maar dat kan ik niemand meer aanraden. Ik heb zelf de container moeten inpakken, nota bene 1 dag voor vertrek omdat het ophalen van de spullen steeds werd verzet, ik een rekening kreeg die twee maal zo hoog was als was voorzien (feitelijk net zo duur als een verhuisbedrijf waar je zelf niets hoeft te doen) en uiteindelijk bleek mijn vracht in Alexandrie kwijt. Niemand was geinformeerd, het stond niet in de boeken van hun agent enz.. Na ruim een week heeft mijn contactpersoon hier het dan eindelijk gevonden.

Het is ongeveer 10 dagen varen naar Alexandrie, de spullen moeten 3 dagen daarvoor bij hen zijn. Je moet een week (ik zelf doe 2 weken) van te voren bellen, wanneer er een boot gaat waar jouw spullen mee mee zouden kunnen.

Inmiddels een update van een andere vervoerder Allways Transport tel. 078-6311877 (gesproken met Edo), een zeer informatief en goed gesprek. Zij verzorgen de verhuizing waardoor je ook je spullen kunt verzekeren tegen evt. vervoersschade. Het afhalen en inpakken kost bij hen € 1050, je spullen worden dan door hen (verder) ingepakt in dozen en verpakkingsmateriaal en daar gaat een kist omheen. Het vervoer naar de haven kost € 680, het transport en het lokale inklaren € 1250, de hier genoemde bedragen zijn richtprijzen op basis van een bepaalde hoeveelheid spullen die meegaan. Het beste is om ze minstens een maand van te voren te bellen om een afspraak te maken voor de inschatting van de hoeveelheid en daarmee ook de prijs. Je kunt ook on-line een offerte aanvragen. Met alle nare ervaringen bij Cleve denk ik nu soms wel eens had ik het toch maar bij Tipker gedaan. Die zitten in Leiden en hadden een gunstige offerte, uiteindelijk voor dezelfde prijs als Cleve en Zonen, maar zouden alles inpakken, eventueel overpakken en keurig verzorgen. Spijt komt altijd te laat.......

Hoeveel kuub je uiteindelijk hebt is moeilijk in te schatten van te voren, maar om een idee te krijgen er gaan 15 tot 20 verhiusdozen in een m3, ligt er aan welke maat de dozen hebben, van de gangbare maat 48 x 32 x 36 cm gaan er 18 in een kuub. Het break-even punt voor een kist of een container ligt op ongeveer 10 kuub. Boven de 10 kuub is het handiger een hele container te nemen. Een kist van 10 kuub is 2 x 2 x 2,5 m. Let er op dat de dozen niet te zwaar zijn en plak alles stevig dicht, er wordt niet al te zachtzinnig met je dozen omgegaan tijdens het verladen.
Maak een paklijst, met de afmetingen en inhoud van de dozen, ikzelf het dat in Exel gedaani, waardoor je dan aardig op een rijtje krijgt wat je nu allemaal meeneemt. Verhuizers maken evt. een paklijst voor je, maar dan ben je uiteraard wel heel wat meer kwijt dan wanneer je alles zelf doet.

En dan nu (eindelijk) de invoerrechten (met dank aan Edo van Allways):
Als je een baan hebt in Egypte kun je in principe via de werkgever zonder invoerrechten je spullen verhuizen, het gaat dan om iets van een bankgarantie die de werkgever moet verstrekken, vraag hierover na bij de vervoerder. Gezien de tarieven ga ik een heleboel in Nederland achter laten en nieuw kopen in Egypte (ik heb bijvoorbeeld al een wasmachine, afwasmachine, koelkasten, vriezer, gasfornuis, tv, video, meubels en dat soort grote dingen aangeschaft. Het is én prettig om opnieuw te beginnen met nieuwe spullen en als je de kosten (vervoer en invoerrechten) bekijkt is het vaak net zo duur of zelfs goedkoper om nieuwe spullen aan te schaffen.
De percentages worden berekend over de waarde die je voor je spullen hebt opgegeven. Als je te lage bedragen opgeeft kan het zijn dat de douane in Egypte dit verhoogd en bedenk dat deze opgegeven waarde ook bij eventuele schade-uitkering wordt gehanteerd.
Op electrische apparaten 45 % van de opgegeven waarde en daar bovenop 10 % van de opgegeven waarde en die 45 % (dus iets van 100 € = 45 € + 10 % van 145 = 14,5, totaal invoerrechten dus 59,5 €) .
Meubels 40 % + 10 %
Computer 5 % + 10 %
Boeken 5% + 10 %
Kleding 0 % (mits gebruikt)
Kunst en snuisterijen kunnen onder de kop 'decoratie' mee, het tarief hiervoor heb ik opgevraagd.
Foto's en fotoboeken, negatieven, dia's, films, dvd's, video's en cd's kun je beter via handbagage vervoeren i.v.m. de inspectie op porno- en anti-islampropaganda. Hou hier ook rekening mee bij het selecteren van je boeken, eventuele kunst, decoraties e.d..
De luchtvaartmaatschappijen AMC en Dutchbird zijn het minst moeilijk met overbagage en het minst duur.

Is je partner Egyptisch dan geldt er een 0-tarief invoerrechten voor je inboedel.

Handig is om ruim van te voren (een paar maanden) je inboedel te inventariseren, in te schatten hoeveel dozen je nodig gaat hebben (voor berekening van de vrachtkosten o.a.), wat je perse mee wilt nemen, wat je in Nederland wellicht op kan slaan bij familie/vrienden en wat je gaat verkopen/weggeven.
Voor verkoop van spullen gebruik ik zelf www.tweedehands.nl, een site waar je gratis kunt adverteren, met eventueel foto's.

Overbagage
Je kunt ook bedenken dat je bijvoorbeeld je fotoboeken of andere dierbare zaken als overbagage meeneemt. (Of later meeneemt als je weer in Nederland bent, ook kun je vragen of je familie/vrienden als ze je bezoeken dingen meenemen).
Sommige luchtvaartmaatschappijen doen niet zo moeilijk over wat kilootjes extra, anderen zijn heel strikt. De prijzen varieren van 3 tot 10 euro per kilo!

Elke luchtvaartmaatschappij hanteert een eigen maximum gewicht voor de hoeveelheid bagage die u mee mag nemen. Dit gewicht staat vermeld aan de binnenzijde van uw ticket. Als u meer bagage wilt meenemen, moet u bijbetalen. Hoe groot het bij te betalen bedrag is, hangt ook weer af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Hoe werkt dat? Als tijdens het inchecken blijkt dat u overbagage hebt, wordt het standaard gewicht normaal ingecheckt. Voor de overbagage wordt u doorverwezen naar een speciale balie. De grondsteward(ess) heeft u dan al in het systeem opgenomen, zodat u bij haar of zijn collega alleen de overbagage hoeft te wegen en betalen. U rekent meteen af. Dit kan zowel contant als met bankpas of creditcard.

Wilt u meer dan de gebruikelijke hoeveelheid bagage goedkoop meenemen? Laat dan uw overbagage verzenden als luchtvracht door Worldwide Baggage Services. Het apart verzenden van overbagage als luchtvracht is in veel gevallen aanzienlijk goedkoper dan het mee te nemen in het vliegtuig waarmee u zelf vliegt. World Wide Baggage haalt uw overbagage waar dan ook in Nederland op en brengt het voor u weg. World Wide Baggage is gevestigd in Vertrekhal 3. Voor informatie kunt u hen telefonisch bereiken op + 31 (0)20 - 446 6234.

Huisdier(en) mee?

Voor het reizen met uw huisdier(en) in het vliegtuig naar het buitenland gelden bij luchtvaartmaatschappijen strikte regels. Daarnaast zijn voor invoer van de dieren naar het buitenland reisdocumenten verplicht.

Regels luchtvaartmaatschappijen
De regels voor het reizen met honden en katten in het vliegtuig verschillen per luchtvaartmaatschappijen. Er zijn drie mogelijkheden om deze huisdieren in het vliegtuig te reizen: in de cabine, in het bagageruim of (zonder dat u het dier zelf begeleidt) op een aparte vlucht.

Voor het meereizen in de cabine gelden als dit wordt toegestaan - strikte regels (oa. grootte van het huisdier en het verplicht gebruik van een kennel). Veel maatschappijen staan het reizen in de cabine niet toe en vervoeren huisdieren alleen in een kennel in het vrachtruim van het vliegtuig. Het vrachtruim waarin huisdieren worden vervoerd zijn altijd verwarmd en worden onder normale druk gehouden.

Als u gaat reizen met een of meerdere huisdieren, neem dan altijd ruim van tevoren contact op met de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij kan u precies informeren over de regels en de kosten van het (huisdier)vervoer, en u kunt alvast aangeven dat u tijdens uw vlucht een huisdier wenst mee te nemen.

Klik op de link 'Luchtvaartmaatschappijen' voor een overzicht van de telefoonnummers van de maatschappijen op Schiphol.

Reisdocumenten verplicht
Voor het vervoeren van huisdieren naar het buitenland zijn reisdocumenten vereist. De voorschriften voor het importeren van dieren verschillen van land tot land, maar in het algemeen hebt u voor uw huisdier ten minste twee documenten nodig:

Voor meer informatie over de importvoorschriften van uw huisdier kunt u contact opnemen met de ambassade van het land van uw bestemming.

Praktische tips

Mijn eigen ervaring van het verhuizen kun je hier lezen, ik mag zeggen dat emigreren me niet in de kouwe kleren is gaan zitten............